Adaptace dítěte - Jesle / Školka

na stránce nyní intenzivně pracujeme :)

Plánování adaptací

  • Adaptaci plánuje ředitelka, zástupkyně, vedouc třídy

  • Při prohlídce potvrzení, že rodiče chtějí využít našich služeb, až pak se dle požadovaného dne nástupu naplánují adaptace

  • Adaptace se rozvrhnou tak, aby nebyl narušen harmonický chod třídy

  • Ve stejném čase se adaptuje jedno, maximálně dvě děti - dle dítěte

Adaptace v dětské skupině

  1. Fáze - Adaptační dílničky: naplánuje se 1 setkání dítěte s rodičem.

  2. Fáze - Adaptace (děti jsou bez rodičů): navazuje na dílničky, je rozvrstvena do nejvíce dní po sobě na kratší časové úseky. Z počátku na 1 hodinu, poté se postupně prodlužuje.

  3. Fáze - Zahájení pravidelného režimu dopolední docházka: až dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi.

  4. Fáze - Zkouška celého dne: první dny maximálně do 15 hodin. Poté se zas prodlužuje.

Průběh adaptačních dílniček

  • Naplánuje se 1 setkání, dítě absolvuje jen s jedním rodičem.

  • Adaptační dílničky probíhají v pátek dopoledne, v čase kdy jsou děti na vycházce 9:45-11:00.

  • Dílničky vede vedoucí pedagog, ten je poté u adaptací - dítě ho už zná z dílničky /je přemostěním mezi rodinným prostředím a školkou, dítě se tak cítí bezpečněji, protože zná pedagoga i prostředí/.

  • Dílnička je pro 2 - 3 rodiče.

  • Adaptující se děti s rodiči přicházejí v 9:40 - tak aby se v klidu převlékli, ne však dříve aby nebyl narušen odchod dětí na procházku.

  • Rodič dítě nenosí, dítě doprovází maximálně za ruku.

  • Pedagog vítá podáním ruky při vstupu do třídy - rodiče i dítě.

  • Po vstupu do třídy, se společně porozhlédneme po třídě a dáme dítěti možnost výběru nějaké pomůcky, dříve než si s ní začne dítě hrát, pedagog mu ukáže prezentaci pomůcky, tak aby byla pomůcka používána správně. Společně si prohlédneme i ostatní pomůcky.

  • Společně si projdeme celou školku, místnost pro cvičení/spaní, toalety, koupelnu, kde si umyjeme ruce a připravíme se na společnou svačinku.

  • Příprava svačinky - krájení jablka, okurky nebo mrkve.

  • Příprava ke stolování, příprava prostírání na stoleček, příbor, nabírání svačinky a nalévání pití ze džbánku do sklenice. Odnesení svačinky ke stolečku. Snězení svačinky u stolečku, dítě s jídlem nechodí po třídě.

  • Po svačině opět návštěva koupelny.

  • Rozloučení, domluva kdy přijdou příště, rozloučení je opět podáním ruky.

  • Během adaptační dílničky se pedagog ptá na různé informace o dítěti, které pedagogovi pomohou při adaptaci dítěte bez rodiče. Rodič se dozví průběh dne ve školce.

Adaptace dětí bez rodičů

  • Navazuje na dílničky, je rozvrstvena do co nejvíce dní po sobě na kratší časové úseky. Z počátku na 1 hodinu, poté se postupně prodlužuje, aby dítě zvládlo dopolední program.

  • Pedagog za 15 - 20 minut volá rodiči na telefon, jak situace vypadá.

  • Pedagog dle průběhu adaptace domlouvá s rodičem další dny a délku adaptace.

  • Vždy jeden z pedagogů se věnuje adaptovanému dítěti, zejména v období přípravy svačin, obědů, odchodů ven,... dítě má oporu, je mu vysvětleno co se děje.

Zahájení pravidelného režimu - dopolední docházka

  • Až dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi. Vždy rozhodne pedagog, zda je dítě připravené.

Zkouška celého dne

  • První dny zkoušení celého dne maximálně do 15 hodin. Poté se zase prodlužuje.

Platba adaptace

Adaptace se hradí z rezervačního poplatku 2.000,-, který rodiče uhradili před nástupem do školky. Je třeba zapisovat přesné časy od kdy a do kdy adaptace probíhala, a zdali dítě mělo naši stravu. Strhává se z poplatku.

Přechod z adaptace na pravidelnou docházku

Po absolvování adaptačního režimu se rodič s vedoucím pedagogem nebo ředitelkou domlouvá na termínu nástupu na pravidelnou docházku. V případě, že se domlouvá vedoucí pedagog s rodičem, je třeba neprodleně tuto skutečnost nahlásit ředitelce/zástupkyni ředitelky, aby bylo možné zaslat informace k platbě školkovného.