Plán výchovy a péče DS Mateřinka
DĚTSKÁ SKUPINA MATEŘINKACZ.03.1.51/0.0/0.0/19_101/0014841
Plán výchovy a péče
Harmonogram dne
8:00 - 8:45 příchod dětí, volná hra, výtvarné tvoření, zpívánky, učení hrou
8:45 - 9:00 ranní uvítání v kroužku, básnička
9:00 - 9:30 dopolední svačina, hygiena
9:30 - 10:00 dopolední výchovný blok dle dne (výtvarné tvoření, zpívánky, pohádky, učení hrou)
10:00 - 11:45 pobyt venku dle počasí
11:45 - 12:00 hygiena
12:00 - 12:30 oběd
12:30 - 13:00 příprava na spánek, odchod dětí domů po dopoledním bloku
13:00 - 14:30 odpolední spánek/ odpočinek
14:30 - 15:00 odpolední svačina
15:00 - 16:00 odpolední výchovný blok, volná hra (tanečky, cvičení, výtvarné tvoření)
15:30 - 16:00 odchody dětí domů
Uvedené časy jsou přibližné a přizpůsobují se dle individuálních potřeb dětí
Aktivity dle dne v týdnu
Pondělí: didaktické říkanky a zpívánky, četba pohádek, tanečky
Úterý: montessori aktivity, říkanky, písničky a pohádky
Středa: cvičení a pohybové aktivity, opičí dráha - rozvoj motoriky
Čtvrtek: výtvarné tvoření (kreslení, malování, lepení, modelování) - rozvoj fantazie, jemné motoriky a zručnosti
Pátek: montessori aktivity, učení hrou, písničky, říkadla
Změny vyhrazeny.
Pobyt venku
Dopoledne - v závislosti na ročním období a počasí společná procházka parkem, v zimě stavění sněhuláka, od jara do podzimu jízda na odrážedlech, společná návštěva veřejného hřiště, edukativní sbírání přírodního materiálu, pobyt na zahradě, houpačky, pískoviště.
Odpoledne - v závislosti na ročním období a počasí pobyt na zahradě, houpačky, pískoviště.
Program dle měsíců
ZÁŘÍ
Seznamujeme se se školičkou. Postupná adaptace, seznamování s novým prostředím, novými kamarády a tetami učitelkami, seznamovací hry, poznávání okolí školičky - zahrady a parku, didaktické básničky, říkanky a zpívánky, čtení a vyprávění pohádek pohybové aktivity, využívání zahrady a hřišť v okolí.
ŘÍJEN
Podzimní kreativní tvoření - lepení, malování, modelování, stříhání, využití přírodních materiálů, poznáváme plody podzimu, využití obrázkových knih a tematických pohádek, pohybové aktivity, didaktické říkanky, zpívánky, venku sběr přírodnin, pozorování změn v přírodě, příp. pouštění draka.
LISTOPAD
Vítání zimy. Kreativní tvoření - lepení, malování, modelování, stříhání, využití přírodních materiálů, čtení a vyprávění o svatém Martinovi, učení barev a dopravních prostředků, hraní her, tanečky, pobyt venku dle počasí.
PROSINEC
Společně prožíváme Advent. Vyprávění o svatém Mikuláši. Kreativní tvoření - vánoční ozdoby, přáníčka. Zpívání vánočních koled, zdobení a ochutnávání perníčků, vánoční besídka, pobyt venku, v případě sněhové nadílky stavění sněhuláka.
LEDEN
Zima. Vyprávění o Vánocích a prázdninách. Seznámení se zimními sporty. Pohybové aktivity (opičí dráha, rozcvičky). Tematické říkanky a písničky. Pobyt venku dle počasí, v případě sněhové nadílky stavění sněhuláka, koulování.
ÚNOR
Adaptace nových dětí a seznámení se s prostředím a ostatními. Poznávání zvířat žijících na farmě. Masopustní karneval. Pobyt venku dle počasí, v případě sněhové nadílky stavění sněhuláka, koulování.
BŘEZEN
Těšení se na jaro - tematické básničky, říkanky. Kreativní tvoření - vystřihování, skládání, práce s papírem. Mláďata v přírodě. Proměny přírody, první jarní květy. Základy ekologie - třídíme odpad. Pobyt venku dle počasí.
DUBEN
Příprava na Velikonoce (příp. záměna s březnovým programem) Kreativní tvoření - velikonoční tématika. Velikonoční básničky. Život včel. Pobyt venku - využití zahrady (houpačky, pískoviště, jízda na odrážedlech), návštěvy hřišť.
KVĚTEN
Vyrábíme přáníčka ke dni matek. Učíme se poznávat květiny. Pohybové aktivity a hry ve venkovním prostředí. Poznáváme geometrické tvary. Pobyt venku - využití zahrady (houpačky, pískoviště), jízda na odrážedlech, návštěvy hřišť.
ČERVEN
Těšíme se na letní prázdniny. Poznáváme nové roční období. Učíme se a poznáváme druhy ovoce a zeleniny. Cvičení v přírodě, procházky. Využití zahrady (houpačky, pískoviště). ČERVENEC
Cvičení v přírodě, procházky, výlety, opakování znalostí. Využití zahrady (houpačky, pískoviště, bazének)
SRPEN
Cvičení v přírodě, procházky, výlety, opakování znalostí. Využití zahrady (houpačky, pískoviště, bazének)
Změny vyhrazeny
Výchovné cíle:
● osvojení nových poznatků a dovedností, rozvoj pohybových schopností, rozvoj a poznávání všemi smysly.
● rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních, poznávání sebe sama - uvědomění si vlastní identity.
● seznamování se s pravidly chování ve vztahu k druhému.
● poznávání pravidel společného soužití, rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí.
● sebeobslužnost, péče o osobní hygienu, samostatné zvládání pravidelných denních úkonů (mytí rukou, smrkání, oblékání, obouvání, atd.). Udržování pořádku, zvládnutí jednoduchých úklidových prací.
● znalost většiny slov a výrazů běžně používaných v prostředí dítěte např. sdělit svoje jméno a příjmení, jména kamarádů, sourozenců, rodičů, učitelek, rozumět většině pojmenování známých předmětu v okolí dítěte. Rozlišování časových údajů v rámci dne, ročních období, základních barev a geometrických tvarů. Přijímat pobyt v kolektivním zařízení jako součást běžného života.
● navazování kontaktu s dospělým, překonání studu, komunikace s okolím. Respekt ostatních, chápat, že každý je jiný.
● pravidla slušného chování - pozdravit, poprosit, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout sdělení. Dodržovat společně dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití kolektivním zařízení.
Platnost od 1.9.2019
Schválil: 26.8.2019 Mgr. Veronika Rylková
Název projektu: DS Mateřinka
Reg. číslo projektu: CZ.03.1.51/0.0/0.0/19_101/0014841
Provoz zařízení dětské skupiny s kapacitou 8 míst od 1. 9. 2019 do 28. 2. 2022 pro rodiče malých dětí.