Jdeme do Mateřinky
I. Adaptace dítěte - DS Mateřinka - Jesle
II. Co si s sebou přinést?
I. Adaptace dítěte - DS Mateřinka - JESLE
Plánování adaptací
- Při potvrzení docházky Mateřinkou a rodiči se dle požadovaného dne nástupu naplánují adaptace.
- Adaptaci plánuje ředitelka a koordinátorka oddělení.
- Adaptace se rozvrhnou tak, aby nebyl narušen harmonický chod třídy.
- Ve stejném čase se adaptuje jedno, maximálně dvě děti - vycházíme s individuálních potřeb a možností dětí.
Fáze adaptace v DS Mateřinka - JESLE
Fáze - Adaptační dílničky: naplánuje se 1 setkání dítěte s rodičem.
Fáze - Adaptační týden (děti jsou bez rodičů): navazuje na dílničky, je rozvrstvena do nejvíce dní po sobě na kratší časové úseky. Z počátku na 1 hodinu, poté se postupně prodlužuje.
Fáze - Zahájení pravidelného režimu dopolední docházka: až dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi.
Fáze - Zkouška celého dne: první dny maximálně do 15 hodin. Poté se zase prodlužuje.
Průběh adaptačních dílniček
Naplánuje se 1 setkání, dítě absolvuje jen s jedním rodičem.
Adaptační dílničky probíhají v vždy pátek dopoledne (nebo vyjímečně jiný den dle domluvy), v čase kdy jsou děti na vycházce 9:45-11:00.
Dílničky vede koordinátorka jeslí/ hlavní průvodce, ten je poté u adaptací - dítě ho už zná z dílničky /je přemostěním mezi rodinným prostředím a jesličkami, dítě se tak cítí bezpečněji, protože zná průvodce i prostředí/.
Dílnička je pro 2 - 3 rodiče.
Adaptující se děti s rodiči přicházejí v 9:40 - tak aby se v klidu převlékli, ne však dříve aby nebyl narušen odchod dětí na procházku.
Rodič dítě nenosí, dítě doprovází maximálně za ruku.
Průvodce vítá podáním ruky při vstupu do třídy - rodiče i dítě.
Po vstupu do třídy, se společně porozhlédneme po třídě a dáme dítěti možnost výběru nějaké pomůcky, dříve než si s ní začne dítě hrát, průvodce mu ukáže prezentaci pomůcky, tak aby byla pomůcka používána správně. Společně si prohlédneme i ostatní pomůcky.
Společně si projdeme celé jesličky, místnost pro cvičení/spaní, toalety, koupelnu, kde si umyjeme ruce a připravíme se na společnou svačinku.
Příprava svačinky - krájení jablka, okurky nebo mrkve.
Příprava ke stolování, příprava prostírání na stoleček, příbor, nabírání svačinky a nalévání pití ze džbánku do sklenice. Odnesení svačinky ke stolečku. Snězení svačinky u stolečku, dítě s jídlem nechodí po třídě.
Po svačině opět návštěva koupelny.
Rozloučení, domluva kdy přijdou příště, rozloučení je opět podáním ruky.
Během adaptační dílničky se průvodce ptá na různé informace o dítěti, které pedagogovi pomohou při adaptaci dítěte bez rodiče. Rodič se dozví průběh dne ve školce.
Adaptace dětí bez rodičů
Navazuje na dílničky, je rozvrstvena do co nejvíce dní po sobě na kratší časové úseky. Z počátku na 1 hodinu, poté se postupně prodlužuje, aby dítě zvládlo dopolední program.
Pedagog za 15 - 20 minut volá rodiči na telefon, jak situace vypadá.
Pedagog dle průběhu adaptace domlouvá s rodičem další dny a délku adaptace.
Vždy jeden z pedagogů se věnuje adaptovanému dítěti, zejména v období přípravy svačin, obědů, odchodů ven,... dítě má oporu, je mu vysvětleno co se děje.
Zahájení pravidelného režimu - dopolední docházka
Až dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi. Vždy rozhodne pedagog, zda je dítě připravené.
Zkouška celého dne
První dny zkoušení celého dne maximálně do 15 hodin. Poté se zase prodlužuje.
Platba adaptace
Adaptace se hradí z rezervačního poplatku 2.000,-, který rodiče uhradili před nástupem do školky. Je třeba zapisovat přesné časy od kdy a do kdy adaptace probíhala, a zdali dítě mělo naši stravu. Strhává se z poplatku.
Přechod z adaptace na pravidelnou docházku
Po absolvování adaptačního režimu se rodič s vedoucím pedagogem nebo ředitelkou domlouvá na termínu nástupu na pravidelnou docházku. V případě, že se domlouvá vedoucí pedagog s rodičem, je třeba neprodleně tuto skutečnost nahlásit ředitelce/zástupkyni ředitelky, aby bylo možné zaslat informace k platbě školkovného.