Adaptace v Mateřince
I. Adaptace dítěte - DS Mateřinka - jesle
II. Co si s sebou přinést
I. Adaptace aneb jak u nás probíhá zvykání si dětí na jesličky
Adaptace na jesličky vyžaduje u každého dítěte zcela individuální přístup. My tento přechod z domácího prostředí vnímáme jako citlivý, a proto se snažíme, aby pro dítě i rodiče byla adaptace co nejméně stresující. Adaptační fáze se u nás vždy řídí potřebami dítěte a společnou domluvou rodičů s průvodci.
Plánování adaptací
- Při potvrzení docházky Mateřinkou a rodiči se dle požadovaného data nástupu naplánují adaptace. Adaptaci plánuje ředitelka ve spolupráci s koordinátorem oddělení.
- Adaptace se rozvrhnou tak, aby nebyl narušen harmonický chod třídy.
- Ve stejném čase se adaptuje jedno, maximálně dvě děti - vycházíme z individuálních potřeb a možností dětí.
Fáze adaptace v DS Mateřinka - jesle - dětí 1,5 - 3 r.
Fáze - Adaptační dílničky: první setkání s dítěte a rodičem v jesličkách.
Fáze - Adaptační týden (bez rodičů): navazuje na dílničky a je rozvrstvený do několika po sobě jdoucích dní s kratšími časovými úseky (z počátku 1 hodina, následně se postupně prodlužuje).
Fáze - Zahájení pravidelného režimu dopolední docházky: jakmile dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi.
Fáze - Zkouška celodenní docházky: první dny maximálně do 15:00. Poté se opět prodlužuje.
Průběh Adaptačních dílniček - rodič s dítětem
Naplánuje se jedno setkání, které dítě absolvuje s jedním rodičem.
Adaptační dílničky probíhají většinou v pátek dopoledne pro maximálně 1 dítě s 1 rodičem.
Dílničky vede koordinátor jeslí (hlavní průvodce), který je poté přítomný i u adaptací. Dítě ho zná, a proto se cítí bezpečněji - je symbolem přemostění mezi domovem a novým prostředím.
Adaptující se děti s rodiči přicházejí o 5 minut dříve před dohodnutým časem - získávají tak prostor pro klid na převléknutí (ne však dříve, aby nebyl narušen harmonický chod jesliček).
Rodič dítě nenosí, během dílniček jej doprovází za ruku.
Společně si projdeme celé jesličky, včetně toalety a koupelny, kde si umyjeme ruce a připravíme se na možnost svačinky.
Po vstupu do třídy se společně porozhlédneme a dáme dítěti možnost svobodného výběru pomůcky.
Pokud dítě projeví zájem o svačinu, následuje příprava ke stolování - příprava tácu na stůl, nachystání talíře a příboru, nabírání svačinky a nalévání pití ze džbánku do sklenice. Děti svačí u stolečku, nechodí s jídlem po třídě.
Rozloučení, domluva dalšího setkání a rozloučení.
Během adaptační dílničky zjišťuje průvodce od rodiče informace, které mohou pomoci při adaptaci dítěte bez rodiče. Rodič může na podněty a zážitky z adaptační dílničky poté navázat a dítě motivovat v následující krocích (například připomenout mu pomůcku, které ho zaujala atp.).
Adaptace dětí bez rodičů
Navazuje na dílničky, je rozvrstvena do co nejvíce po sobě jdoucích dní a kratších časových úseků, v rámci 1-2 týdnů. Z počátku probíhá 1 hodinu, poté se postupně prodlužuje dle aktuálních potřeb a možností dítěte tak, aby dítě zvládlo samostatně dopolední program. Rodiče i jesličky si vyhradí na adaptaci jeden až dva týdny. Rodič je pohybuje poblíž Mateřinky. Děti si zvykají postupně, mají dostatek času zpracovat změnu a nové podněty. Zvykání si tímto laskavým a respektujícím způsobem pomáhá se se změnami lépe sžít.
Průvodce v rámci možností dává rodiči telefonicky vědět průběh samostatného pobytu v jesličkách. Následně se s rodiči osobně domlouvají na dalším průběhu adaptace.
Zahájení pravidelného režimu - dopolední docházka
Jakmile dítě zvládá plně dopoledne, je možné přistoupit k poslední fázi. O prodloužení rozhoduje průvodce po pečlivém pozorování a konzultování s rodiči.
Zkouška celého dne
První dny zkoušení celého dne probíhá docházka maximálně do 15:00. Poté se opět prodlužuje po domluvě s průvodcem.
Platba adaptace
- Adaptace se hradí z rezervačního poplatku 4.000,-, který rodiče uhradili před nástupem do školky - 100,-/ 1 hod.
Přechod z adaptace na pravidelnou docházku
- Po absolvování adaptačního režimu se rodič s hlavním průvodcem domlouvá na termínu nástupu na pravidelnou docházku.
Jak se s dítětem rozloučit, aby zvykání na jesličky probíhalo co nejlépe?
TIPY A RADY PRO RODIČE
- Seznamte děti s plánem, jak bude jejich den v Mateřince probíhat. Dítě bude vědět, co ho čeká a bude se cítit jistěji. Můžete navázat na zážitky ze seznamovací schůzky.
- Vyvarujte se větných spojení, která každý rodič myslí dobře, ale mohou udělat více škody, než užitku. Například: "Neboj, ..."; "Teď si tu budeš hrát sám..."; "Nedá se nic dělat, já musím chodit do práce, tak ty taky musíš do jeslí/školky..."; "Když tu budeš hodná, tak ti koupím ...." Zkuste spíše popřát dítěti pěkný den a ať si ho v jesličkách/školce užije. Obdarujte ho úsměvem a slovy, že se budete těšit na něj i jeho nové zážitky.
- Příprava v šatně by měla být systematická a klidná, neměla by probíhat ve spěchu ani se zbytečným protahováním. Měla by mít svůj řád, jehož postupné kroky se v následující dnech budou opakovat shodně. Řád dává dětem pocit jistoty a předvídatelnosti, na kterou se mohou spolehnout.
- LOUČENÍ S DĚTMI - rodiče by se měli s dětmi vždy rozloučit, neutíkat nenápadně ze třídy/šatny. Dítěti sdělte, že odházíte, kdy (po svačince, po obědě) a kdo si jej vyzvedne, pozdravte jej a dítě předejte průvodci. Zkuste být klidní a pozitivně naladění, dítě Vaši úzkost vycítí a loučení pak pro něj bude těžší. Zdlouhavé loučení nebo opakované příchody jsou pro dítě značně stresující. Pláč je přirozená reakce dítěte. Většina dětí však po odchodu rodičů přestane plakat a zapojují se s radostí do hry a seznamují se s ostatními dětmi.
- Rodičům mladších dětí ve věku 1,5 - 2 r. doporučujeme postupné rozšiřování docházky, začněte nejlépe dopoledním programem minimálně na 2 dny v týdnu. Po jeho zvládnutí může dítě začít docházet do celodenního programu.
- V Mateřince s rodiči o průběhu adaptace aktivně komunikujeme, hledáme nejlepší cesty, aby průběh byl co nejklidnější. Vše přizpůsobujeme individuálním potřebám dětí. Někdy však adaptační týden ukáže, že dítě ještě není na docházku a odloučení připravené. S rodiči se poté domlouváme na odkladu a adaptační týden si vyzkoušíme znova o nějaký čas později.
Jediným testem správnosti vzdělávacího procesu je štěstí dítěte. Maria Montessori
II. Co si s sebou přinést do jesliček
- oblečení do třídy - pohodlné, volnější
- náhradní oblečení ( 1 x triko, 1 x kalhoty, 1 x ponožky, 1 ks spodní prádlo)
- přezůvky s pevnou patou
- hrníček (menší objem, max 1,5 dcl) - nejlépe, pokud ho vyberete s dítětem společně
- oblečení na ven dle aktuálního ročního období - 1 x nepromokavé kalhoty, 1 x bunda, 1 x mikina, 1 x kraťasy, 1 x pokrývka hlavy
- pláštěnku a holínky
- plenky a vlhčené ubrousky
- pyžamo, peřinu, polštář + povlečení, nepropustné prostěradlo - v případě celodenní docházky
- nepromokavý pytlík na špinavé oblečení
VEŠKERÉ OBLEČENÍ A VĚCI DÍTĚTE (VČETNĚ LOŽNÍHO PRÁDLA), PROSÍM, PODEPIŠTE JMÉNEM/INICIÁLY DÍTĚTE.