Plán výchovy a péče DS Mateřinka
DĚTSKÁ SKUPINA MATEŘINKA
Plán výchovy a péče - Dětská skupina Mateřinka
Harmonogram dne
8:00 - 8:30 příchod dětí
8:30 - 9:00 výtvarné tvoření, Montessori aktivity
9:00 - 9:30 dopolední průběžná svačina, hygiena
9:30 - 10:00 dopolední výchovný blok dle dne (výtvarné tvoření, zpívánky, říkanky, pečení aj.)
10:00 - 11:45 hygiena, oblékání, pobyt venku (dle počasí)
11:45 - 12:00 hygiena
12:00 - 12:30 oběd
12:30 - 13:00 příprava na spánek, odchod dětí domů po dopoledním bloku
13:00 - 14:30 odpolední spánek/odpočinek
14:30 - 15:00 odpolední svačina
15:00 - 15:50 odpolední výchovný blok, Montessori aktivity
15:30 - 15:50 odchody dětí domů
Uvedené časy jsou přibližné a přizpůsobují se individuálním potřebám dětí.
Pobyt venku
Dopoledne - v závislosti na ročním období a počasí společná procházka parkem, v zimě stavění sněhuláků, společná návštěva veřejného hřiště, edukativní sbírání přírodního materiálu, pobyt na zahradě, houpačky, pískoviště, jízda na odrážedle, venkovní výtvarné aktivity
Odpoledne - v závislosti na ročním období a počasí pobyt na zahradě, houpačky, pískoviště, jízda na odrážedle, venkovní výtvarné aktivity
Výchovné cíle:
● osvojení nových poznatků a dovedností, rozvoj pohybových schopností
● rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních, poznávání sebe sama - uvědomění si vlastní identity.
● seznamování se s pravidly respektujícího chování ve vztahu k druhému.
● poznávání pravidel společného soužití, rozvoj schopnosti žít ve společenství ostatních lidí.
● sebeobsluha, péče o osobní hygienu, samostatné zvládání pravidelných denních úkonů (mytí rukou, smrkání, oblékání, obouvání, atd.). Udržování pořádku, zvládnutí jednoduchých úklidových prací.
● navazování kontaktu s dospělým, překonání studu, komunikace s okolím. Respekt ostatních přijímat, že každý je jiný.
● pravidla slušného chování - pozdravit, poprosit, poděkovat, rozloučit se, vyslechnout sdělení. Dodržovat společně dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití kolektivním zařízení.
PODMÍNKY VÝCHOVY A PÉČE
Materiální podmínky
Prostor je včetně vybavení uspořádán tak, aby vyhovoval potřebám věkově přítomné skupině dětí. Třída je vybavena nízkými otevřenými skříňkami s přehledně uspořádanými pomůckami dle oblastí včetně dětské kuchyňky. Ve třídě je dost prostoru pro spolupráci i soukromí, dostatečný prostor pro volný pohyb.
Životospráva
Pitný režim je zajištěn po celý den. Děti mají k dispozici neslazený bylinkový čaj nebo filtrovanou vodu. Čas svačinky si může každé dítě v rámci určeného rozmezí samo regulovat. Při jídle mají děti možnost se do velké míry obsloužit samy (prostření stolu, mazání, úklid..). Ve spolupráci s průvodci mohou děti také krájet ovoce či zeleninu. Tepelná úprava potravin probíhá ve výdejně a za tuto přípravu odpovídá provozní pracovník/pracovnice. Do konzumace jídla děti nenutíme. Přípravou a nabídkou mini porcí je motivujeme k ochutnání všech jídel. Specifika stravování jednotlivých dětí řešíme individuálně s rodiči. Dětem je zajištěn pravidelný rytmus a řád, je respektována individuální potřeba aktivity, odpočinku a spánku. Je zajištěn dostatek volného pohybu. Ven chodíme za každého počasí.
Psychosociální podmínky
Děti jsou vedeny ke vzájemné pomoci a učení se jeden od druhého. Děti a pečovatelé společně tvoří pravidla soužití, která jsou závazná pro celou skupinu – děti i dospělé. Každý má tolik osobní svobody, kolik zvládne. Pečovatelé respektují potřeby dětí, komunikují s nimi v rovnosti a klidu. Děti se učí komunikaci, vyjadřování emocí i vnitřní disciplíně.
Adaptační proces
Adaptace nově příchozích dětí probíhá s ohledem na jejich individuální potřeby. Dítě může začít kratší docházkou nejprve na krátkou dobu, která se postupně prodlužuje dle potřeb dítěte a možností rodiny.
Organizace činností
Při všech činnostech podporujeme:
- Samostatnost
- Vlastní aktivitu dětí
- Uvědomování si vlastních potřeb
- Vyjadřování emocí
- Spolupráci, vzájemnou podporu mezi dětmi
- Respektující komunikaci
V DS Mateřinka - jesle pracujeme podle principů Montessori, proto přijímáme děti, jejichž rodiče mají zájem o to, aby se jejich dítě rozvíjelo v souladu s touto metodou a mělo možnost rozvíjet se v připraveném a respektujícím prostředí. Z hlediska potřeb dětí se v Montessori metodě opíráme o tzv. senzitivní fáze, kterými děti během svého vývoje procházejí. Pečovatelka pozoruje dítě při práci a podle toho, na co je dítě momentálně naladěné, je mu nabízena taková činnost, která ho uspokojuje a kterou se tak může s lehkostí v maximální možné míře naučit. Dítě má možnost vybírat si, s čím i s kým bude pracovat v případě, že respektuje pravidla a umí se rozhodnout pro smysluplnou tvořivou práci. Jestliže se mu to ještě nedaří, pečovatelka mu pomáhá se v tom osamostatnit.
Platnost od 1.3.2020
Schválil: 26.2.2020 Mgr. Veronika Rylková